המהפכה התחבורתית בשרון
עו"ד יניב כהן, יועץ משפטי ומנהל חטיבת הפיתוח העסקי בחברת Ewave Nadlan
עיקר הפער במחירי הדיור בין אזור השרון הדרומי לערי גוש דן מקורו ביוממות - כלומר זמן הנסיעה הרב שמבזבזים תושבי השרון מדי יום לאזור גוש דן ובחזרה. מבדיקה שנעשתה עולה כי תושב רעננה, למשל, העובד בתל אביב, משקיע מידי יום כשעתיים ברכבו, בנסיעה, בחיפוש אחר חניה ופקקים.
נתונים שאסף משרד התחבורה אודות המצב התחבורתי במוקדי התעסוקה ב–2008 הראו כי באזור התעשייה רעננה, למשל, מועסקים יותר מ–15 אלף עובדים, המגיעים למקום עבודתם (77%) ברכב פרטי.
לא הרחק משם, באזור התעשייה בהרצליה פיתוח, המצב גרוע יותר. כבר ב–2008 הגיעו מדי בוקר לאזור המוגבל לכמה רחובות 11,400 מכוניות פרטיות של עובדים, לעומת 4,500 עובדים בלבד שעשו את הדרך בתחבורה ציבורית ובאמצעים חלופיים. מאז התפתח האזור, נוספו משרדים חדשים, והפקקים בכניסה, רק החריפו.
בשנה האחרונה הושלמה סלילתו של כביש 531, באורך של 17 ק"מ, הנועד לחבר את ערי השרון הרצליה, רעננה, כפר סבא והוד השרון למטרופולין תל אביב וליצור חיבור עם כבישי הארוך של ישראל (כביש החוף, כביש גהה, חוצה ישראל ונתיבי איילון). לרוחבו של הכביש נסללו בין 3-6 נתיבי נסיעה, 11 מחלפים ועשרות גשרים ומנהרות כשהמטרה היא שלצד הכביש תפעל רכבת פרברית חדשה – "מסילת השרון" ותתחבר לרשת מסילות הרכבת הארצית.
השינוי התחבורתי המאסיבי עשוי לקצר את זמן הנסיעה בכ-30-40 אחוזים, מה שיחזק עוד יותר את הביקושים לאזור השרון ויביא לצמצום פערי המחירים בין תל אביב לרעננה והרצליה בשיעור של כ-10-15 אחוזים.
במחקרים שבוצעו בשנים האחרונות נמצא כי בישובים הסמוכים למחלפי כביש 6 מחירי הדירות עלו בטווח של עד 25%, תלוי באיכות הישוב וריחוקו מהמחלפים. לדעתי אין ספק שפתיחת ציר 531 והשינויים התחבורתיים הנוספים אותם נראה בעתיד יביאו לעליה משמעותית בביקושים לערי השרון ומכאן לקפיצה נוספת במחירי הדיור.